De geschiedenis van appreciative inquiry

      Geen reacties op De geschiedenis van appreciative inquiry

Appreciative inquiry, ook wel waarderend onderzoeken genoemd, is een bepaalde manier van kijken doen. Er wordt gekeken naar wat werkte in het verleden en wat de kracht is de individu, het team, maar ook de organisatie. Door appreciative inquiry te gebruiken help je het individu, het team en de organisatie op een leuke manier productief worden. Dit instrument wordt veel gebruikt wanneer een positieve verandering moet komen.

Dit krachtige model ontstond begon in 1933 zich te ontwikkelen. Kurt Lewin vluchtte toen namelijk namelijk naar de VS om jodenvervolging te ontkomen. Hij samen met andere psychologen gingen samenwerken om vragen bepaalde vragen stellen. Ze wilde weten hoe de constructieve krachten in een samenleving of groep vergroot kan worden. Ze moesten begrijpen wat in Duitsland gebeurde, om dat te gebruiken een betere maatschappij te vormen. Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan op universiteiten. In de jaren 80 constateerde David Cooperrider dat waarderende vragen positieve veranderingen kan bewerkstelligen. Dit was het begin van de appreciative inquiry. 

Om de appreciative inquiry goed te begrijpen moet je weer even de boeken in. Er is een hele theory te vinden over deze aanpak, maar het op een juiste manier toepassen in de praktijk is ook een vak. In dit artikel wijden we daarom niet uit naar de theorie, maar willen we vooral adviseren om hier professionals voor in te huren. Wil je dus een positieve verandering doorvoeren binnen jouw organisatie? Appreciative inquiry is daar een krachtig model voor. AI Gilde is een bedrijf dat gespecialiseerd is in deze aanpak en kan je helpen zo’n verandering geslaagd door te voeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *